Jonas Berg

Knapp plats på den vida webben

Recension: Eldvittnet

Boken sätter igång direkt med två mord, väldigt brutalt beskrivna. Kepler leder en direkt in på den lilla flickan som får uppmärksamheten som gärningspersonen. Hon vaknar upp i bloddränkta lakan med en hammare vid kudden och flyr sedan. Jag tycker att Kepler håller en insatt under hela boken, med några parallella berättelser om Joonas förflutna, Flora, Elin samt Vicky. Händelserna avlöser varandra och eftersom jag inte är någon supererfaren däckarläsare så hade jag svårt att fundera ut slutet, vilket också gjorde det mer spännande under hela resan.

Handling

Boken handlar om kriminalkommissarie Joona Linna som blir tilldelad att vara observatör på en utredning för ett mord på ett HBV hem utanför Sundsvall. Han ombeds vara observatör just för att han är under internutredning och får således inte ingripa i fallet. Mordet på en ung flicka, en medelålders kvinna samt en kidnappning av en ung pojke sätter fart på boken. Joona dras mellan att inte få fulla rättigheter att utföra sitt jobb och hans instinkt att lösa gåtan. Gång på gång går han lite för långt för att ta reda på mer. Samtidigt får man följa Flora som lever ett fattigt liv hos sina fosterföräldrar, Elin som lever motsatta livet och hur allt i slutändan hänger ihop. Slutet sitter på en bra tvist.

Min rekommendation

Jag rekommenderar boken då den lyckades hålla mig insatt genom hela vägen. Korta kapitel gör att man hoppar mellan de olika karaktärerna och således är insatt i någon historia hela tiden. Det kan dock även göra att det känns som de inte händer något i några mellankapitel.

Jag tycker fortfarande det är kul att läsa, ofta brukar jag tröttna efter ett tag och sluta läsa helt på någon månad. Jag vill läsa utvecklande böcker då jag alltid är intresserad av att lära mig, men tycker i dagsläget det är så mycket roligare att läsa deckare.

4

Nästa Inlägg